Cambridge Analytica — začiatok konca demokratickej spoločnosti

Napísal Pavol Luptak

Ak si myslíte, že tento článok ma prehnaný clickbaitový apokalyptický titulok, prosím čítajte ďalej.

Cambridge Analytica — masová manipulácia na individuálnej úrovni

Cambridge Analytica bola britská technologická firma, ktorá sa špecializovala na data mining, analýzu dát vrátane strategickej komunikácie počas volieb viacerých miestach na svete. Na rozdiel od tradičnej marketingovej firmy pomáhajúcej vyhrať daným politickým kandidátom, kampane Cambridge Analyticou boli úplne adresné a to na úrovni individuality každého voliča. Cambridge Analytica sa môže chváliť množstvom úspešných projektov v rôznych štátoch, kde ovplyvňovala voľby -medzi ich najúspešnejšie patrí Brexit či zvolenie Trumpa. Jedno, či ste biely heterosexuál z Oklahomy, ktorý sa bojí imigrantov alebo homosexuál z Kalifornie — v oboch prípadoch sa vám zobrazí úplne iná customizovaná reklama, prečo voliť Trumpa (v prvom prípade imigranti kradnú vašu prácu, v druhom moslimskí imigranti chcú zaviesť šariu a radikálne obmedziť práva homosexuálov).

Cambridge Analytica bola svetová špička na manipuláciu voličov oslovujúca prevažne nerozhodných voličov. Vďaka tomu, že poznala detailne ich charakter, správanie, preferencie a vo finále ich rozhodovanie, dokázala ich osloviť tou najlepšou adresnou reklamou a “zahrať na ich strunu”.

Aby Cambridge Analytica dokázala presne zasiahnuť voliča, potrebovala jeho dáta, tzv. “data points”, ktoré jasne identifikujú každého človeka (môžu to byť napríklad Facebook skupiny, ktoré like-uje). V decembri 2015 sa Cambridge Analytica chválila, že má 5000 data pointov pre 220 miliónov Američanov (to je dosť veľa, aby poznali ich rozhodovanie lepšie ako ich vlastní rodičia).

Zber data pointov pre Cambridge Analytica nebol až taký problém. Obzvlášť, keď im možnosť ich harvestovať poskytol priamo Facebook. Samozrejme bez súhlasu jeho používateľov. Podľa Cambridge Analytica sa to týkalo 30 miliónov používateľských profilov, podľa Facebooku až 87 miliónov používateľských profilov. Minulý rok bol z toho obrovský škandal, lebo drvivá väčšina používateľov s tým nesúhlasila. Na to si už nikto teraz nespomenie a postavenie Facebooku na trhu to prakticky nijako neohrozilo.

O Cambridge Analytica bol natočený výborný Netflix dokument The Great Hack. Trailer k dispozícii:

Dopad na demokratický spoločenský systém

Autori dokumentu The Great Hack si dobre uvedomujú obrovský potenciál spoločnosti Cambridge Analytica. To, že technologické korporácie dokážu dramaticky ovplyvňovať výsledok akýchkoľvek demokratických volieb. Vidia v tom vážne ohrozenie demokracie. S týmto sa nedá nesúhlasiť.

Riešenie vidia v ďalších reguláciach alebo zákazoch tohto biznisu alebo zavedení a vynucovaní nových ľudských práv — “právo na osobné dáta”. Spoločnosť Cambridge Analyticu sa podarilo regulátorom potopiť, Facebook to ustál, ale Damoklov meč regulátora nad ním stále visí. Podobne nad Googleom (Dr. Robert Epstein on Big Tech Censorship).

Pokúsim sa vysvetliť viacero vážnych dôvodov, prečo tento prístup nebude fungovať a začiatok konca demokratickej spoločnosti je blízko:

  1. Spoločnosť Cambridge Analyticu išlo zastaviť. Rozširovanie technológií a know-how, ktoré používali zastaviť ale nejde. Nové firmy s týmto know how dokážu vznikať prakticky kdekoľvek, v jurisdikciách, kde ich biznis model bude 100% legálny (napríklad môžu spraviť barter s vládami, ktorým dopomohli v danej krajine k politickému víťazstvu, že tam budú môcť legálne podnikať). Prípadne fungovať v undergrounde ako decentralizovaná firma.
  2. Dopyt po službách Cambridge Analytica bol, je a bude obrovský. Kedže ich klienti sú vo finále politici / štáty, ich zákaz nebude fungovať. Podobne ako nefunguje zákaz firiem dodávajúcich 0-day exploity alebo 0-day malware štátnym tajným službám (VUPEN, Hacking Team, Gamma Group), prípadne zákaz firiem dodávajúcich zbrane.
  3. Sofistikovanosť manipulatívnych techník demokratického voliča bude s časom len rásť. Cambridge Analytica bola úspešná hlavne smerom k nerozhodným voličom. Nové a lepšie manipulatívne techniky budú schopné presvedčiť aj voličov, ktorí majú jasný politický názor alebo sú imúnnejší voči triviálnej názorovej manipulácii.
  4. Platí, že kto je schopný zmanipulovať názor demokratickej väčšiny, bude víťazom demokratických volieb. Tí najúspešnejší víťazi budú klientami nástupcov Cambridge Analytica.
  5. “Právo na osobné dáta” znie síce vznešeno, ale reálna technická vynútiteľnosť v súčasnej spoločnosti je prakticky nemožná. Nehovoriac o tom, že Facebook moje dáta Cambridge Analytice zrejme už predal, moje dáta zo slovenského Katastra už unikli a keby som bol Bulharský občan, tak všetky moje z osobné dáta z daňového úradu už tiež unikli. Facebook, slovenský Kataster, môj mobilný operátor ani Bulharský daňový úrad kvôli masovému úniku osobných údajov neskrachoval a ani neplatil likvidačné pokuty. Je absurdné si myslieť, že v budúcnosti po zavedení “práva na osobné dáta” takéto situácie už nebudú nastávať, resp. ak nastanú, tak to spôsobí krach katastra alebo daňového úradu.
https://www.rnz.co.nz/assets/news/145427/eight_col_69425127_l.jpg?1521583107

Ak akákoľvek technologická firma (Cambridge Analytica, Facebook,Google, ..) dokáže ovplyvniť názory desiatok miliónov ľudí v prospech konkrétneho politického kandidáta a aktivity týchto firiem nejde zastaviť a know-how zabudnúť, je potrebné sa zamyslieť či si nadaľej môžeme dovoliť mať systém demokratickej spoločnosti založený na extrémne ľahko ovplyvniteľnom politickom názore.